Op Facebook kom je regelmatig winacties tegen van verschillende bedrijven. Like & share-acties veroorzaken spam en worden pas toegestaan als er aan enkele regels met betrekking tot privacy en voorwaarden is voldaan. Wat mag er wel en wat is verboden?

Wat mag bij winacties wel?


Promoties, lotingen, wedstrijden,... mogen op je Facebookpagina geplaatst worden. 

Volgende voorwaarden om te winnen zijn wel toegestaan:
  • Vragen om het bericht te liken
  • Vragen om een reactie
  • Vragen om een bericht te sturen aan de pagina

Wat mag bij winacties niet?


Persoonlijke tijdlijnen mag je niet gebruiken om promoties te beheren. Een bericht delen mag als voorwaarde voor deelname aan de winactie niet gebruikt worden. Een bericht of foto verplicht delen om mee te doen is dus verboden. Hieronder vind je enkele concrete voorbeelden die niet mogen op Facebook:  

  • Like mijn pagina en win...
  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij...
  • Tag jezelf in deze foto en win...
  • Tag minstens 10 vrienden in deze foto en win...

Spelregels van Facebook


Facebook heeft Promotion Guidelines uitgewerkt. Deze richtlijnen maken deel uit van de spelregels van Facebook. Elke Facebook-gebruiker is hier mee akkoord gegaan. In het begin staat dat een pagina zich moet houden aan wettelijke regels bij de organisatie van een winactie. In de richtlijnen vind je uitgebreid waaraan winacties moeten voldoen. Het doel van Facebook met deze regels is om spam in het nieuwsoverzicht te vermijden.

Al deze regels gelden altijd als er er een prijs de deur uitgaat met bepaalde geldwaarde, en als de deelnemer hier iets voor moet doen (bijvoorbeeld liken, delen, taggen, commentaar geven of een actie zoals "bij 400 likes verloten we een..."). Als Facebook vindt dat een Facebook-promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, kan Facebook de pagina (en/of profiel) zonder enige waarschuwing vooraf afsluiten.


Privacy-wetgeving


De privacy-wetgeving komt er bij kijken als je een winactie op Facebook hebt geplaatst waarbij je om e-mailadressen of andere informatie vraagt.

  • Verkregen informatie mag je niet misbruiken. Enkel vragen om gegevens die nodig zijn om de winactie goed te laten verlopen is toegestaan
  • Deelnemers moeten informatie ontvangen over het gebruik van zijn gegevens via de bijhorende voorwaarden van de actie
  • De ontvangen e-mailadressen mag je maar één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niet gaat over de wedstrijd. Daarbij moet er steeds een opt-out geplaatst worden zodat deelnemers de nieuwsbrief kunnen verlaten wanneer zij dat willen.  

Tips bij elke actie


  • Communiceer over wat de actie: wat houdt ze in, hoe kunnen gebruikers deelnemen, wat moeten ze doen en wat kunnen ze winnen
  • Geef aan waar ze de voorwaarden van de winactie kunnen vinden (vaak op de website), waar duidelijk in vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt